Skulpturer, med värmekänslig färg, som förändras när betraktaren närmar sig. Det man först inte kan utläsa om skulpturen träder sakta fram i form av en text eller bild på skulpturens kropp.
I Otidigt sängelag I, II och Utterkvinna V finns smarta textila inslag. Grunden är en värmekänslig färg som jag screentrycker på tyg. Färgen ”försvinner” när den värms och då blir själva tygets färg synligt istället. Färgen ”kommer åter” när tyget kyls ner igen. Jag har använt två olika tekniker med denna färg. Den värmekänsliga färgen finns i olika kulörer. Jag har använt svart och grått.
1. I Otidigt sängelag I och Utterkvinna V har jag broderat med konduktiv tråd, av rostfritt stål, en text som ligger under det gråa smarta tyget. Texten, ”Jag är förförd Jag har ej rätt att bära kyska brudars skrud”, framträder via en rörelsesensor som startar elström som är kopplad till den konduktiva tråden som blir varm. Att texten blir vit beror på att den gråa smarta färgen är tryckt på ett vitt tyg.
2. I Otidigt sängelag II har jag screentryckt en bild på tyget (med vanlig färg)och sedan gjort ett övertryck med den värmekänsliga svarta färgen. Här används en hårfön som värmekälla. När man blåser varmluft på ”magen” så försvinner den svarta värmekänsliga färgen och den screentryckta bilden träder fram.